După debutul lor victorios în octombrie anul trecut la Raliul Marocului, Dacia Sandriders au abordat una dintre cele mai emblematice competiții auto de pe planetă. Conștientă de imensa provocare care îi aștepta, echipa s-a confruntat cu una dintre cele mai dificile curse din istoria recentă a Raliului Dakar, organizat pentru al șaselea an consecutiv în Arabia Saudită.
Dincolo de numeroasele dificultăți, echipa Dacia Sandriders a acumulat o experiență extrem de utilă pentru competițiile viitoare, obținând totodată și câteva rezultate importante.
Acestea includ o victorie de etapă pentru echipajul Al-Attiyah & Boulanger, patru clasări în Top 10 de etapă pentru echipajul Cristina Gutiérrez & Pablo Moreno, fără a uita câteva performanțe remarcabile ale echipajului Sébastien Loeb & Fabian Lurquin.
Nasser Al-Attiyah și Edouard Boulanger s-au luptat cu mult curaj pentru un loc pe podium, fiind nevoiți să se mulțumească în final cu locul patru în clasamentul general.
Prin victoria în etapa de marți (14 ianuarie) Al-Attiyah, de cinci ori câștigător al Raliului Dakar, a devenit singurul pilot din istoria evenimentului care a înregistrat cel mai rapid timp de etapă în 18 participări consecutive.
Deși lui Nasser Al-Attiyah îi lipsește doar o victorie de etapă pentru a egala recordul de 50 de victorii, deținut împreună de piloții legendari ai Raliului Dakar, Stéphane Peterhansel și Ari Vatanen, el a reușit să obțină al doilea cel mai rapid timp în trei etape.
TIPHANIE ISNARD, DIRECTORUL ECHIPEI DACIA SANDRIDERS
„În primul rând, vreau să îi felicit pe Yazeed Al-Rajhi, Timo Gottschalk, Toyota și Overdrive Racing pentru victoria lor. Yazeed a câștigat primul său Dakar la a 10-a încercare în țara sa natală, așa că este fantastic pentru el. De asemenea, este o dovadă că pentru a câștiga Raliul Dakar este nevoie de timp și experiență. Am învățat multe la această primă participare, fiecare kilometru pe care l-am parcurs ne-a ajutat să ne construim ca echipă. Am avut întotdeauna o motivare excelentă și ne-am îmbunătățit mult. Suntem foarte emoționați în acest moment, iar eu, personal, sunt foarte mândră de echipă pentru că au muncit atât de mult. Acest Dakar a fost atât de solicitant, dar au făcut întotdeauna totul așa cum trebuie, cu bună dispoziție și cu atitudinea potrivită. Suntem o echipă grozavă împreună, iar acum începem pregătirile pentru următoarea competiție.”
NASSER AL-ATTIYAH (QATAR), PILOT, DACIA SANDRIDERS
„Dakarul nu este o cursă mică, este o competiție mare și uneori ai zile bune, alteori ai zile proaste. Acum avem multă experiență, vom reveni foarte puternici anul viitor, hotărâți să câștigăm, pentru că sunt aici pentru a câștiga Dakar. De data aceasta nu a funcționat cu adevărat, dar avem 100% încredere în noi și în mașina noastră, Dacia Sandrider, că putem câștiga anul viitor. Al doilea an este întotdeauna mai ușor, dar voi încerca și anul acesta să-mi apăr titlul în Campionatul Mondial FIA de Rally-Raid, l-am câștigat de trei ori și am obținut câteva puncte bune după această cursă.”
CRISTINA GUTIÉRREZ (SPANIA), PILOT, DACIA SANDRIDERS
„A fost un Dakar greu pentru noi, concurând pentru prima dată în clasa Ultimate și tot pentru prima dată, cu Dacia Sandriders. Dar sunt mulțumită de ceea ce am realizat eu și Pablo și de experiența pe care am dobândit-o. Sunt foarte recunoscătoare pentru oportunitatea de a face parte din această aventură cu Dacia Sandriders și abia aștept să punem în practică tot ce am învățat la următoarea competiție la care vom participa. Dakarul nu este ușor și a fost nevoie de multă muncă să ajungem la final, nu doar din partea mea și a lui Pablo, ci și a întregii echipe, căreia îi mulțumim pentru că ne-a susținut și a fost mereu alături de noi.”
GUTIÉRREZ ȘI MORENO, EROI PENTRU DACIA SANDRIDERS
După ce și-au văzut propriile șanse de succes în Raliul Dakar năruite după o defecțiune a servodirecției în etapa a 2-a, Cristina Gutiérrez și Pablo Moreno și-au concentrat atenția asupra îndeplinirii unui rol de sprijin crucial pentru colegii lor de echipă, sacrificându-și în mod regulat propriile perspective de a urca în clasament.
Munca în echipă a fost remarcabilă mai ales în etapa a 4-a, derulată miercuri. După ce i-au ajutat pe Nasser Al-Attiyah și Édouard Boulanger să continue cursa, în condițiile în care mașina lor suferise o defecțiune a suspensiei cauzată de terenul dificil, Cristina Gutiérrez și Pablo Moreno au venit din nou în ajutorul echipajului condus de Nasser la oprirea nocturnă din Al Ula, după încheierea primei etape de maraton.
Întrucât regulile etapei de maraton nu permit asistența externă, cu excepția ajutorului oferit de alte echipaje concurente FIA, Moreno, un mecanic calificat, a lucrat cu echipajul T5 pentru a schimba cutiile de viteze ale ambelor mașini pregătite pentru etapa a 5-a.
Gutiérrez și Moreno îi ajutaseră deja mai devreme pe Sébastien Loeb și Fabian Lurquin cu piese de schimb și cu o anvelopă de rezervă după răsturnarea lor în etapa a 3-a, aceasta după ce le oferise deja asistență și în etapa precedentă, când mașina condusă de Loeb s-a confruntat cu o problemă de natură electrică.
Spaniolii, care și-au petrecut restul competiției urmărind echipajul Al-Attiyah & Boulanger pe parcursul etapelor, în cazul în care era nevoie de asistență suplimentară, au primit la finalul etapei a 5-a o cutie de unelte semnată de echipajul Dacia Sandriders, în semn de recunoaștere a eforturilor lor.
Dar, pe lângă munca lor eroică în echipă, Gutiérrez și Moreno au înregistrat și câteva clasări bune de etapă la primul lor Raliu Dakar la categoria Ultimate, printre care un loc 5 în etapa 1 și un loc 6 în etapa a 10-a.
UN PARCURS DIFICIL PENTRU LOEB
Pentru a noua sa participare la Raliul Dakar, Sébastien Loeb a afișat un ritm promițător încă de la primii kilometri parcurși în Arabia Saudită la volanul Sandrider.
Provocarea Raliului Dakar s-a terminat însă pentru el după doar trei etape, deși francezul era încă într-o formă impresionantă pentru echipa Dacia Sandriders, ajungând pe locul al doilea în clasamentul provizoriu după 409 de kilometri din etapa 48H contra cronometru (967 de kilometri) din 5 ianuarie.
Dar speranțele lui Loeb s-au năruit când el și copilotul sau, Fabian Lurquin, au fost forțați să se oprească timp de 40 de minute în etapa a 2-a, din cauza unei probleme electronice. Eforturile lor de a recupera timpul pierdut în etapa 3 au fost anulate când perechea franco-belgiană a avut ghinionul să se rostogolească la punctul de 12 kilometri.
Deși nu au fost răniți în incidentul de mare viteză, datorită caracteristicilor extinse de siguranță încorporate în designul Daciei Sandrider, mașina a suferit avarii mari, astfel încât nu a putut continua în etapa următoare.
Loeb și Lurquin vor reveni în acțiune pentru Dacia Sandriders în runda a doua a Campionatului Mondial FIA de Rally-Raid, Abu Dhabi Desert Challenge, de luna viitoare.
DACIA SANDRIDERS: MOMENTE CHEIE ÎN RALIUL DAKAR
Etapa 1 (Sâmbătă, 4 ianuarie): Gutiérrez/Moreno sunt al cincilea cel mai rapid echipaj. Loeb/Lurquin adoptă o abordare strategică pentru a-și asigura o poziție de start avantajoasă pentru etapa a 2-a, cea de 967 de kilometri, și ajung pe locul 22. Al-Attiyah/Boulanger au întârziat din cauza schimbării unei anvelope deteriorate, a defecțiunii tabletei folosite pentru navigație și a sistemului de securitate Sentinel.
Etapa a 2-a (Duminică, 5 ianuarie – Luni, 6 ianuarie): Echipajul Al-Attiyah/Boulanger finalizează proba 48H contra cronometru pe locul trei la general. Loeb/Lurquin sunt pe locul al doilea după 409 kilometri, dar staționează timp de 40 de minute pentru a remedia o problemă electronică. Gutiérrez/ Moreno nu pot depăși borna de 729 de kilometri din cauza unei defecțiuni a servodirecției.
Etapa a 3-a (Marți, 5 ianuarie): Echipajul Loeb/Lurquin se rostogolește după parcurgerea a 12 km. După repunerea mașinii pe roți, cei doi continuă etapa și reușesc să ajungă la linia de sosire, dar sunt obligați să abandoneze competiția după ce organizatorii decid că deteriorarea plafonului mașinii prezintă riscuri pentru siguranța echipajului. Nasser reușește să urce pe locul al doilea în clasamentul general, după ce încheie etapa cu al șaselea cel mai rapid timp. Echipajul Gutiérrez/Moreno încheie pe locul 14, după ce se oprise pentru a ajuta echipajul Loeb/Lurquin.
Etapa a 4-a (Miercuri 6 ianuarie): Echipajul Al-Attiyah/Boulanger este nevoit să se oprească după parcurgerea a 97 km pentru a schimba o anvelopă deteriorată. O nouă oprire intervine după parcurgerea a 118 km de teren dificil, de această dată ca urmare a unei probleme la sistemul de suspensie, care imobilizează echipajul timp de 26 de minute. Este nevoie de asistența echipajului Gutiérrez/Moreno pentru ca Nasser să poată continua, dar încheie etapa pe locul șapte în clasamentul general, la 35m53s de lider. Echipajul Gutiérrez/Moreno încheie etapa cu al 13-lea cel mai rapid timp.
Etapa a 5-a (Joi, 7 ianuarie): Echipajul Al-Attiyah/Boulanger a parcurs etapa de 428 km cu cel mai rapid timp. Echipajul a fost penalizat cu 10 minute ca urmare a pierderii unei roți de rezervă, astfel încât a încheiat etapa pe locul al doilea, la numai o secundă distanță de lider. Cu toate acestea, cei doi se află pe locul patru în clasamentul general. Echipajul Gutiérrez/Moreno continuă să își îndeplinească exemplar rolul de susținere. Totodată, Cristina a stabilit al 15-lea cel mai rapid timp al etapei.
Etapa a 6-a (Sâmbătă, 11 ianuarie): Raliul Dakar se reia după ziua de odihnă de vineri în Ha’il. În ciuda faptului că a fost pus în dificultate, fiind primul echipaj care a abordat cea mai mare parte a etapei, Al-Attiyah/Boulanger ocupă locul al treilea, la aproape opt minute de podium. Gutiérrez/Moreno ajung pe locul 18, după ce se opresc pentru a înlocui o anvelopă deteriorată.
Etapa a 7-a (Duminică, 12 ianuarie): O eroare în carnetul de parcurs digital la 158 de kilometri duce la anularea timpilor înregistrați pe o porțiune de 20 de kilometri. Deși problema a fost întâlnită în cazul mai multor echipaje, a fost o sursă de frustrare deosebită pentru Gutiérrez/Moreno. După ce au profitat de greșelile de navigație făcute de un număr de rivali, au condus etapa după 183 de kilometri. Dar odată ce timpii au fost ajustați, ei nu au reușit să reitereze cel mai rapid timp înregistrat în etapa 1, mulțumindu-se cu locul al șaptelea. Al-Attiyah/Boulanger au încheiat etapa pe locul 4.
Etapa a 8-a (Luni, 13 ianuarie) : Echipajul Al-Attiyah/Boulanger începe ultima săptămână a Raliului Dakar la 11 minute de podiumul final. După un traseu de 488 de kilometri de la Al-Duwadimi la capitala Riyadh, parcurs în 5h03m11s, reușesc să reducă diferența la numai 5m19s. Gutiérrez/Moreno înregistrează al 12-lea cel mai rapid timp.
Etapa a 9-a (Marți, 14 ianuarie) : Dacia Sandriders este pentru prima oară câștigătoarea unei etape a Raliului Dakar în urma efortului depus de echipajul Nasser Al-Attiyah/Edouard Boulanger, care reușește să reducă la numai 31 de secunde diferența de timp față de ocupantul locului 3. Al-Attiyah devine singurul pilot din istoria Raliului Dakar care a câștigat cel mai rapid timp de etapă în 18 participări consecutive la eveniment.
Etapa a 10-a (Miercuri, 15 ianuarie): O eroare de navigație a făcut ca echipajul Al-Attiyah/Boulanger să piardă mult timp și să rateze obiectivul de etapă. Gutiérrez/Moreno continuă să impresioneze cu al șaselea cel mai bun timp.
Etapa a 11-a (Joi, 16 ianuarie): Deși prioritatea echipajelor Sandriders a rămas încheierea competiției, acest lucru nu i-a împiedicat pe Al-Attiyah/Boulanger și Gutiérrez/Moreno să demonstreze încă o dată viteza și potențialul Dacia Sandrider. Al-Attiyah/Boulanger încheie penultima zi a raliului pe dunele de nisip din inima deșertului Empty Quarter din Arabia Saudită pe locul al doilea, în ciuda faptului că s-au oprit pentru a schimba două pneuri deteriorate. Gutiérrez/Moreno au staționat timp de aproximativ 40 de minute pentru a-și îndeplini rolul secundar crucial pentru Al-Attiyah/Boulanger.
Etapa a 12-a (Vineri, 17 ianuarie): Al-Attiyah și Boulanger dau totul pentru a termina Raliul Dakar 2025 cu o a doua victorie de etapă, dar obțin locul doi la finalul celor 62 de kilometri decisivi pentru echipajul #200 Dacia Sandrider și locul al patrulea în clasamentul general. Gutiérrez/Moreno termină ultima etapă a primului lor Raliul Dakar concurând la categoria Ultimate cu cel de-al 12-lea cel mai rapid timp de etapă.
ETAPA A 12-A A RALIULUI DAKAR - REZULTATE PROVIZORII (NEOFICIALE)
Dakar Shubaytah - Shubaytah, 17 ianuarie
Distanța etapei: 62 km / Distanța de legătură: 70 km / Distanța totală: 132 km
Locul 2: Nasser Al-Attiyah (QAT)/Édouard Boulanger (FRA), +1m33s
Locul 14: Cristina Gutiérrez (ESP)/Pablo Moreno (ESP), +6m16s
REZULTATE GENERALE PROVIZORII (NEOFICIALE) DUPĂ ETAPA A12-A A RALIULUI DAKAR
Locul 4: Nasser Al-Attiyah (QATAR)/Édouard Boulanger (FRANȚA), +23m58s
Locul 41: Cristina Gutiérrez (SPANIA)/Pablo Moreno (SPANIA), +38h44m31s
RALIUL DAKAR: NUMĂRUL MAGIC
7.828: Pentru a termina Raliul Dakar 2025, Dacia Sandriders a traversat de la vest la est Arabia Saudită, ceea ce înseamnă o distanță de 7.828 de kilometri, într-un interval de 13 zile, în perioada 4 - 17 ianuarie.
CAMPIONATUL MONDIAL FIA 2025 DE RALLY-RAID (W2RC)
Piloți / Navigatori
3. Nasser Al-Attiyah / Édouard Boulanger - 48 puncte
20. Cristina Gutiérrez / Pablo Moreno - 6 puncte
28. Sébastien Loeb / Fabian Lurquin - 2 puncte
Constructor
3. The Dacia Sandriders - 98 puncte
CE URMEAZĂ?
Echipa Dacia Sandriders își continuă călătoria în Campionatul Mondial FIA de Rally-Raid și va participa la competiția internațională de rally-raid Abu Dhabi Desert Challenge, în perioada 21-27 februarie.