Dacă o călătorie în viitor, asemenea celei a lui Marty McFly la volanul faimoasei DeLorean DMC-12 bricolate de «Doc» este încă de domeniul SF, noile tehnologii propuse de industria auto oferă deja o incursiune în lumea de mâine.
Suntem la Titu, care găzduiește al doilea cel mai mare centru de testare al Renault Group pe plan mondial. Tehnologii de ultimă oră, o rețea vastă de piste de lucru, zeci de bancuri de încercare, incinte de testare a rezistenței materialelor şi... o cameră CAVE, acronimul pentru Cave Automatic Virtual Environment.
Aici, Ionuț, responsabil ergonomie produs, ne invită să plonjăm într-un univers paralel pentru a fi, paradoxal, mai aproape de realitate.
CAVE este un instrument care permite utilizatorului să dispună de o simulare a realității. Putem pătrunde virtual în vehicul şi să vedem care este percepția șoferului şi a pasagerilor cu privire la siguranță, ergonomie şi confort şi să aducem modificările necesare în timp real."
Ionuț, Responsabil ergonomie produs
CINCI PEREȚI, ZECE PROIECTOARE ŞI ȘASE MILIOANE DE PIXELI
CAVE este instrumentul perfect pentru validarea arhitecturii noilor vehicule înainte chiar de crearea primelor prototipuri fizice. Datorită celor cinci pereți pe care sunt proiectate imagini, acest spațiu le permite utilizatorilor să pătrundă într-o realitate care îşi schimbă dimensiunile, să se plimbe în jurul vehiculului sau să intre în el ca şi cum ar fi vorba de un model real. Vehiculul virtual poate fi modificat prin câteva click-uri, după o evaluare completă realizată cu ajutorul ochelarilor 3D. Totul este testat cu precizia oferită de cei șase milioane de pixeli: ergonomia comenzilor planșei de bord, vizibilitatea în diferitele zone ale vehiculului, accesibilitatea, confortul şi chiar design-ul.
"CAVE este un sistem care completează alte instrumente, precum căștile de realitate virtuală. Datorită rezoluției sale, echivalentă cu cea a ochiului uman şi a interactivității dintre diferiții utilizatori, vehiculul este perceput ca în realitate."
Andras, Expert Leader Renault Group, Simulare Imersivă şi VR
"Acest sistem de realitate virtuală permite validarea caracteristicilor unui vehicul încă dintr-o fază incipientă a proiectului. Datorită reducerii numărului de prototipuri fizice şi al eliminării în cea mai mare parte a modificărilor tardive, economisim peste 2 milioane de euro pe an."
Ionuț, Responsabil ergonomie produs
O NOUĂ LUME VIRTUALĂ
Să te afli într-o cameră şi să te aventurezi în acelaşi timp pe un drum de munte pare ceva imposibil. Însă, cu ajutorul CAVE, inginerii participă deseori la misiuni complexe. Spre exemplu, pentru a testa al treilea rând de scaune al noului model de familie Dacia Jogger, un grup mixt de 13 persoane a fost ales pentru o experiență în lumea virtuală. Persoane scunde sau înalte (pentru analiza măsurilor antropometrice), femei şi bărbați, de meserii diferite… condițiile de selecție sunt foarte precise pentru a avea o percepție cât mai apropiată de realitate. Parcursul în lumea virtuală este configurat pentru a testa toate senzațiile: conducere pasivă (un film defilează, dând senzația că te afli la volan), validări statice (vizibilitate, ergonomie, design), percepții fizice (confort, siguranță). În cazul modelului Jogger, impresiile utilizatorilor după experiența din CAVE au condus la modificarea arhitecturii vehiculului, poziţia celui de-al doilea rând de scaune fiind avansată cu 20 mm!
"Am optimizat soluțiile de modularitate interioară şi am creat un al treilea rând de scaune foarte confortabil pentru toți pasagerii. Am putut modifica poziționarea scaunelor în timp real fără impact asupra planning-ului întregului proiect."
Ionuț, Responsabil ergonomie produs
"În viitor, mai mulți utilizatori vor putea interacționa pe acelaşi vehicul, simultan şi în mod colaborativ. Diferitele tehnologii mini LED vor permite ca o simplă sală destinată revistelor de proiect să se transforme într-o sală CAVE, pentru a valida astfel foarte rapid soluțiile de concepție."
Andras, Expert Leader Renault Group, Simulare Imersivă şi VR
Validări rapide, teste multiple, economii, interacțiuni între utilizatori, avantajele acestui instrument sunt numeroase şi traduc ADN-ul mărcii Dacia: vehicule adaptate exigențelor clienţilor săi!
Clienții noului model Jogger pot deja verifica acest lucru.