De vorbă cu Bogdan Mateiciuc, despre parcursul, provocările și reușitele unui Platform Leader

Cu o experiență de aproape 20 de ani în industria auto și un traseu profesional marcat de proiecte-școală, Bogdan Mateiciuc este astăzi Platform Leader pentru CMF-B Batch 3, o responsabilitate cheie în dezvoltarea vehiculelor Dacia.

Am încercat să aflăm de la el care au fost etapele cheie pe care le-a parcurs pentru a ajunge Platform Leader, ce presupune acest rol, cum a fost să implementeze strategia de dezvoltare a platformei pentru Bigster și ce planuri de viitor îl așteaptă.

13.06.2025

Articol

Bogdan, am vrea să aflăm mai multe despre parcursul tău profesional. Spune-ne, te rog, care au fost etapele pe care le-ai parcurs în drumul tău către rolul de Platform Leader de astăzi.

Am absolvit Facultatea de Inginerie Aerospațială în 2005. După 5 ani de studii, mi-am dorit să aplic ceea ce am învățat, iar opțiunile pe care le-am avut la momentul respectiv m-au determinat să aleg domeniul auto. Am început cu un rol de consultant în inginerie, în 2005, iar din acest rol am avut un prim contact cu ingineria Dacia lucrând la proiectul Logan Pick-up. A fost o premieră la momentul respectiv, fiind prima camionetă Dacia dezvoltată cu procese și reguli de concepție Renault, iar pentru mine a fost cu siguranță un proiect-școală. În 2008, m-am angajat la Renault Group România  în cadrul Direcției de Arhitectură, unde m-am ocupat de arhitectura sub-ansamblelor de caroserie și sașiu.

 

Cât timp ai lucrat pentru Direcția Arhitectură?

Am avut un parcurs lung în Direcția Arhitectură, până în 2013, însă rolurile mele s-au tot schimbat. Pentru o perioadă am plecat cu o misiune de lungă durată în Franța, acolo unde, alături de mai mulți colegi din România și din Franța, am constituit echipa care s-a ocupat de dezvoltarea primei generații Duster. Am trecut prin faza de prototip, prin industrializare și am dus proiectul până la faza de lansare a primului model Dacia Duster, în 2010. Din 2010 am revenit la București, unde am preluat un post de management de echipă. Pănă în 2013, am coordonat activitatea echipei care se ocupa de arhitectura pentru subcaroseria și masele vehiculelor.

 

Iar în 2013, ai schimbat direcția și ai acceptat o poziție în Departamentul de prestații client.

Așa este. După 8 ani de arhitectură am fost numit Inginer Sinteză Prestații – ISP, rol pe care l-am avut până în 2019. M-am ocupat de a treia generație Logan, Sandero și Sandero Stepway, mai întâi în Franța în perioada 2016 - 2017, apoi am demarat proiectul în România. Ulterior, am fost numit Șef serviciu sinteză prestații până în 2021 și apoi Șef Proiect Adaptări pentru Dacia Jogger Hibrid – primul vehicul Dacia care a inclus o motorizare hibrid. La finalul acestui proiect am continuat ca Platform Manager, de la începutul lui 2023, pentru Duster și Bigster Euro7 și Euro6bis.

Anul acesta împlinesc 20 de ani de când am început acest drum și pot spune că evoluția mea profesională către rolul actual de Platform Leader se bazează pe trei piloni. Primul este experiența transversală acumulată pe poziții de proiect și management în cadrul Direcției de Arhitectură, ulterior Prestații client și ulterior de project management al unor proiecte complexe. Al doilea este reprezentat de rezultatele bune pe care le-am avut, urmate de recunoașterea și susținerea pe care mi le-au oferit managerii direcți. Iar al treilea este asumarea rapidă și deplină a rolului, ceea ce presupune implicare personală și responsabilitate.

 

Care sunt principalele responsabilități ale unui Platform Leader și cum influențează acest rol dezvoltarea vehiculelor?

Așa cum reiese și din denumirea poziției, ca Platform Leader ești responsabil de o anumită platformă, iar acest lucru presupune foarte multe planuri de lucru. Eu mă ocup de platforma CMF-B Batch 3,  adică cea pe care sunt dezvoltate Duster și Bigster. Rolul meu este de coordonare a tot ceea ce ține de platforma CMF-B - subcaroserie, șasiu, echipamente și sisteme de climatizare, răcire și propulsie pentru Duster și Bigster.

Sunt un project manager dar la nivel superior - reprezint o punte de legatură între diferite departamente și meserii. În același timp, am și un rol de leadership - nu doar intermediez, ci și declin strategia la nivel de platformă, orientez pașii și aliniez echipele pentru aplicarea cu succes a strategiei. Am responsabilități legate de costuri, calitate, respectarea termenelor și raportez avansarea proiectului către managementul superior.

 

Ce a presupus dezvoltarea platformei pentru Bigster ?

Pentru început, aș vrea să clarific pentru cei care nu știu că noi dezvoltăm o nouă platformă la fiecare 8-10 ani. Prin utilizarea sa pe mai multe vehicule, se limitează costurile de inginerie, dezvoltând soluții comune proiectelor vehicul care o folosesc, inclusiv cele necesare pentru a răspunde cerințelor impuse de reglementări, cum ar fi cele de emisii și siguranță pasivă.

În mod obișnuit, un vehicul de talia Bigster ar necesita o platformă nouă de segment C. Noi am găsit o alternativă mai eficientă și am extins platforma CMF-B pentru clasa C, ceea ce ne-a ajutat să limităm costurile de concepție pentru Bigster, astfel încât modelul să fie unul competitiv din punct de vedere al prețului final. Ceea ce am făcut a fost să introducem în premieră climatizarea dual-zone, roțile de 19″ și în curând și versiunea e4WD, un 4×4 electrificat care ne va permite să vindem competitiv o opțiune de tracțiune integrală.

Chiar dacă Bigster a fost lansat pe piață, urmează și alte etape ale acestui proiect pentru a finaliza introducerea a noi motorizări, așa cum este cea pe GPL, dar și pentru a răspunde cerințelor viitoarelor reglementări, inclusiv Euro7.

 

Ai preluat acest post anul trecut. Cum a fost tranziția pentru tine și ce provocări ai întâmpinat?

În luna iunie am deja 7 luni pe postul de Platform Leader. Preluarea postului am realizat-o concomitent cu faza finală a industrializării proiectului Bigster la Uzina Dacia, proiect pentru care am fost și Platform Manager până la startul producției de serie. Provocarea principală a fost gestionarea timpului. A trebuit să-mi reorganizez structura de management proiect, extinsă din noiembrie și la proiectele de viață serie Duster, precum și la derivatele Batch 3 din Turcia, India și Latam.

Am facilitat comunicarea și colaborarea între toate echipele implicate în proiectele Batch 3 de pe site-urile din Turcia, India și Brazilia și deopotrivă cu proiectele Batch „x” ale CMF-B în general. În cadrul unui proiect vehicul, tendința naturală este de a lua decizii locale sau unilaterale sub presiunea planning-ului. Provocarea majoră la platformă este ca deciziile să fie luate transversal, respectând totodată obiectivul de a limita diversitatea.

 

Ai coordonat dezvoltarea unei platforme care a stat la baza Bigster. Ce înseamnă acest proiect pentru tine?

Dacia Bigster a fost un „front-runner” pentru că a venit cu o serie de noutăți absolute în cadrul ingineriei pentru vechiculele Dacia, dar chiar și a Grupului Renault, principalele fiind introducerea noii motorizări 1.8 Full hybrid și a noului furnizor de sistem GPL pe platforma CMF-B. Pentru mine, personal, acest proiect a reprezentat cea mai mare provocare profesională și umană de până acum. Introducerea noutăților și adaptarea platformei la Segmentul C s-a realizat printr-un efort colectiv impresionant de aliniere și prin menținerea unui ritm de cursă contra cronometru, fragmentat în câteva cazuri de problemele inerente ale unui „front-runner”.

 

Ce te motivează cel mai mult în acest rol?

Motivația principală este dată de ambiția de a reuși în rolul pe care mi l-am asumat. Platforma CMF-B și familia Duster reprezintă deopotrivă produse de mobilitate abordabilă, oneste față de amprenta de carbon și cu echipamente esențiale clienților care își doresc timp petrecut inclusiv în natură sau off-road. Mă motivează, de asemenea, respectul și recunoașterea oamenilor cu care lucrez, dar și din partea management-ului Renault Group. Nu în ultimul rând, îmi doresc să las o amprentă pozitivă, să influențez în mod favorabil mediul în care lucrez și mă bucur când  citesc comentariile pozitive din partea clienților pe rețelele sociale sau le primesc de la vecini și amici.

 

În afara profesiei, ai vreo pasiune sau activitate care te ajută să îți menții echilibrul?

Am foarte puțin timp liber și multe pasiuni și interese: tehnologie, istorie, artă. Am totuși câteva constante care îmi sunt repere de echilibru: alergarea 10k în fiecare weekend, serile în care mai văd un film sau ascult un vinil vintage, concediile de vară și de sărbători petrecute cu familia și prietenii apropiați. Ies cât pot de des și de mult în natură, cu bicicleta, la pas pe trasee montane, cu caiacul pe un lac, la un grătar cu prietenii…

 

Cum arată viitorul pentru tine în acest moment, Bogdan?

În acest moment, consider că sunt abia la începutul rolului de Platform Leader, așa că, pentru următorii 2 sau 3 ani, îmi propun să consolidez poziția pe care o am. Misiunea mea este să asigur performanța platformei prin declinările sale globale, adică să mă asigur de eficiența economică și aplicabilitatea pe toate sit-urile unde aceasta este folosită, din România, Turcia sau Brazilia. Pe scurt, să trec cu succes de la un rol local, la unul global.

 

Dacă ar fi să descrii în trei cuvinte ce înseamnă pentru tine să fii Platform Leader, care ar fi acestea?

Sinteză, decizie, performanță.

Resurse

Descarcă articolul

Vizualizează galeriav

Etichete

  1. Platforma CMFB

Galerie foto (5)

Bogdan Mateiciuc
Bogdan Mateiciuc
Bogdan Mateiciuc
Bogdan Mateiciuc
Bogdan Mateiciuc